Tongli - Reisverslag uit Pingjianglu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu Tongli - Reisverslag uit Pingjianglu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

Tongli

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

07 Mei 2015 | China, Pingjianglu

Heerlijk geslapen vannacht. Vandaag bezoeken we het zijdemuseum van Suzhou. Stelt helaas weinig voor, we zien hoe de zijdedraad gesponnen wordt uit een cocon, er is een modeshow van zijden kleding en er is een winkeltje. That's all, zijn we snel mee klaar, maar gelukkig was het gratis! Daarna met de bus naar het station, want we gaan vandaag naar Tongli. het Venetie van China.
De busrit duur ongeveer een uur. Koffie en ereader mee en wij vermaken ons wel. In Tongli is het een halfuurtje lopen naar de toeristische binnenstad met zijn kanalen, bruggen, tuinen en gondels. Om Tongli te kunnen bezoeken moet je een toegangskaart kopen, waarmee je alle bezienswaardigheden kan bezoeken, met uitzondering van de gondels. We eten eerst op het dorpsplein onze lunch bestaande uit cake en fruit en hebben daarbij natuurlijk weer de nodige bekijks. Daarna laten we ons door de grachten gondelen en maken wij mooie foto's. We slenteren door het stadje, bezoeken wat tuinen en nemen de bus van half 5 terug. Inmiddels komen we in de spits terecht, is het warm en de busstoelen van kippenleer doen er geen goed aan, we zitten beiden te suffen. Weer thuis bij het hostel zitten we 'n poosje lekker buiten, maar worden ondertussen opgevreten door de muffen. Dat is 'n nadeel met zoveel water om je heen. Voor het eten besluiten we nog een keer naar het centrum te lopen. Ik wil weer eens afwijken van de route van gisteren en dat betekent dat we dwars door een Lilong lopen. Eigenlijk vond ik het best eng. Als er wat met ons zou gebeuren, wie vindt ons dan? Het is er donker en de electrische scooters zonder licht hoor en zie je niet aankomen, draagt ook niet bij aan de veiligheid! Dit keer gaan we eten op Snackstreet. Bij een Chinese dame kopen we 2 dunne pannekoeken, gevuld met groenten die je zelf uitzoekt en een geklutst ei erdoor, opgerold tot wrap/loempia. Heerlijk. We zitten er vol van en dat voor 2,25 euro! Nog 'n ijsje bij de Mac en we kuieren op ons gemak terug naar het hostel. Zitten nog een poosje buiten en pakken onze rugzakken in. Morgen gaat de wekker vroeg voor onze korte reis naar Wuzhen.

• 07 Mei 2015 - 17:44

Pieter:

Zo te lezen vermaken jullie je prima. Ben ook benieuwd naar de foto's. Misschien een keertje een Chinese avond geven als jullie terug zijn? Is muffen het Chinese woord voor muggen? :)
    Ben als je je GPS tracker had meegenomen kan iedereen je overal vinden. Was een leuke test geweest.. haha.
    Veel plezier nog en de groetjes van Fokje.