Topdag! Fietsen rond het Westlake - Reisverslag uit Siyanjing, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu Topdag! Fietsen rond het Westlake - Reisverslag uit Siyanjing, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

Topdag! Fietsen rond het Westlake

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

12 Mei 2015 | China, Siyanjing

Vandaag schitterend weer. We willen vandaag fietsen en dat gaat dus lukken! Gisteravond hadden we nog boodschappen gedaan bij de Carrefour (ook in China!), dus starten we de dag met brood met kaas en hebben allerlei lekkers om onderweg te pixknicken. Het Westlake is de grootste attractie van Hangzhou en daarom heen liggen diverse tuinen, bruggen, theeplantahges, tempels. We willen zoveel mogelijk zien en rond het meer fietsen. Om 11 uur rijden we weg. Gelukkig hebben we vorig jaar al enige Chinese fietservaring opgedaan, want fietsen in China is geen peuleschil. Echte fietspaden zijn er niet, je rijdt of tussen de voetgangers of gewoon op de rijbaan bij de auto"s, soms steekt er opeens een lantaarnpaal over op een voet-/fietspad. Stoplichten hebben ook geen enkele functie, ieder rijdt gewoon door ook al staat het licht op rood en maar toeteren! Nou, wij hebben onze bel ook goed gebruikt vandaag, tingelingeling, daar komen we aan! Gewoon meegaan met de flow, maar soms wel met gevaar voor eigen leven. Moet wel gezegd worden dat de Chinezen fantastische bestuurders zijn. Weinig auto's hebben schade en nog geen enkele aanrijding gezien! Rondom het meer fietsen moet te doen zijn in 2-3 uur, maar dan moet je natuurlijk niet overal afstappen om iets te gaan bekijken of hier en daar 'een extra rondje van de zaak doen!'
Onze 1e stop hielden we bij Tiger Spring, een natuurpark waar ooit een bron ontsprongen is die volgens een legende door 2 tijgers ontdekt zou zijn en die nu uitgemond is in een waterstroom naar beneden. Heerlijk vredig park, totdat er ruzie ontstond tussen een Chinees die een watertank uit een bron wilde vullen, waar het niet toegestaan was volgens een bewaker. We verstonden er natuurlijk niks van, maar het ging er wel heftig aan toe.
Op een andere plaats in het park was het schijnbaar wel toegestaan, want daar vulden mensen van die grote watertanken, zoals wij in Nederlamd op kantoren gebruiken. We hebben in dit park heerlijk in de zon zitten picknicken. Het leven was vandaag een stuk beter dan gisteren. Na de lunch zijn we naar de theeplantages gefietst. Voor zo'n grote attractie erg slecht aangegeven, maar gelukkig bracht een app op de telefoon uitkomst. We konden vrij lopen over de plantage en het bijbehorende park en hebben een verzameling theepotten bekeken. We hebben geen thee gedronken in een van de teahouses, want 4,5 euro voor een glas thee vonden we te gortig. We blijven tenslotte Nederlanders. Daarna hebben we de ronde om het meer afgemaakt, hier en daar nog even afgestapt op mooie plekjes. Vandaag was meer een natuurdag dan een cultuurdag. Heerlijk. Op de terugweg nog een ijsje bij de Mac en snel wat nieuwe boodschapjes bij de Carrefour gedaan (het Chinese leven went snel) en om 19 uur de fietsen ingeleverd. Want fietsen in het donker zonder fietslicht zou een te zware beproeving worden. Voor de laatste keer gegeten bij de buren. Het was er druk, met verwondering hebben we de gang van zaken daar zitten bekijken. Het is eigenlijk een gewone vreetschuur, geen gezelligheid aan. Servies staat gesealed op tafel, komt zo van een afwascentrale. De waaiers aan het plafond staan op topsnelheid zodat al het plastic en servetjes van tafel waaien. Het was druk vanavond, die Chinezen schreeuwen gewoon met elkaar, een kakefonie van stemmen. Het eten staat binnen paar minuten op tafel, iedereen eet binnen een kwartier, staat op, betaalt en gaat weg, grote puinhoop op tafel achterlatend. Personeel doet al het servies in grote kratten, klaar voor de afwascentrale en de tafel is weer klaar voor nieuwe gasten. Het gaat zo anders toe dan in Nederland, met shifts van 2 uur. We hebben het vanavond met verwondering zitten bekijken en stiekem zag ik andere Chinezen glimlachend naar onze verwondering zitten kijken. Ach ja, al die cultuurverschillen maken een vakantie juist leuk!
Na het eten lekker douchen, de zon had geschenen, dus er was warm water, joepie!! Maar niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als het een week achter elkaar regent?! nmiddels staan de rugzakken weer gepakt, morgen gaat de wekker vroeg. Volgende stap is Tunxi.

• 13 Mei 2015 - 09:36

Erik En Inka:

Geweldige belevenissen op de fiets in China. Goed dat je geen aanrijding hebt gehad, het is niet zonder risico! Je komt wel op bijzondere plaatsen, in het echte leven van de Chinees. Is dit overigens het voorland van onze cultuur: iederereen doet maar wat, chaos, de hardste schreeuwer veroverd zijn 'rechten'?
    Kortom, leuke verhalen. Goede reis naar Tunxi.