(Straat)leven in Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu (Straat)leven in Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

(Straat)leven in Xiamen

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

18 Mei 2015 | China, Xiamen

Vandaag gaan we terug naar het vaste land, naar Xiamen. Dit is een grote koloniale havenstad aan de overkant van het eiland waar we 2 nachten daarvoor geweest zijn. Ons ontbijt eten we op eigen terras onder de luifel, want het regent weer eens. Kwart voor 11 is het droog en nemen we afscheid van onze host en de andere Poolse gast. Het is 10 minuten lopen naar de ferry en het is inmiddels alweer broeiend heet, we wisten beiden niet dat we zo konden zweten! De overtocht duurt iets langer dan op de heenweg, omdat we van een ander punt van het eiland vertrekken. Onderweg worden we geëntertaind met verkooppraatjes (waar we gelukkig niks van begrijpen!) en met een stukje pianospel, alsof we op een heuse cruise zitten. Het punt van overtocht werkt uiteindelijk in ons nadeel, geen bus te vinden, taxi is de enige optie, maar dan zijn we ook snel bij ons hotel. Uiteindelijk is dit onze kortste reis, 5 kwartier. Na enige afkoeling en droge kleren, gaan we weer op pad. De plattegrond van Xiamen moet ons leiden, doel is Zhongshan park. Ben heeft uitgezocht dat dit een mooi park moet zijn, in het groene gedeelte van Xiamen. We moeten er even voor lopen en het is inmiddels weer erg heet. Xiamen is subtropisch, maar het park is inderdaad de moeite waard, incl. de kleine Zoo. Mooie planten (die wij in Nederland als kamerplanten hebben) en bloemen waarbij de waterlelies en de paarse bougainville de boventoon voeren! We kijken een poosje geanimeerd bij een groepje mannen dat Tai Chi les krijgt en naar een groepje vrouwen dat de spieren aan het losslaan is. Een heel spektakel, elke spier komt aan de beurt, een mens heeft er heel wat!
Daarna slenteren we verder en komen we op een plaats waar iedereen staat te gymmen. Iemand neemt muziek mee en vervolgens doet iedereen op straat dezelfde oefeneningen/dans; het gewone leven op straat staat even stil. Zodra de muziek stopt, pakt iedereen zijn handdoek of tas weer op en het leven komt weer op gang! Onder de bomen tafeltjes met kaart- of Majong spelende mensen. We gaan dit beeld vast missen in Nederland, het blijft leuk om te zien. Het sociale leven speelt zich in China af op straat, in Nederland thuis voor de buis.
We lopen door naar de grote winkelstraat. Nu nog rustig, maar vanavond moet het er vol leven zijn. We lopen door naar de kade en ook daar zijn mensen aan het dansen op een plein. Zodra het donker wordt, lopen de straten vol en iedereen gaat eten of snacken. Een beeld dat wij al 3 weken krijgen van China. Iedereen heeft iets met eten; er wordt gekookt of gegeten! In dit gebied wordt erg veel vis gegeten. Bakken vol staan er buiten, je kan maar uitkiezen. En heeft een vis nog even uitstel van executie, dan krijgt ie 's avonds vers water in zijn bak erbij en is ie wellicht de volgende dag aan de beurt ... Wij zijn er niet zo van om op die manier ons eten aan te wijzen, we besluiten dus wederom tot de Mac, maar wel een spicy menu, het blijft tenslotte Azië! Na het eten denken we de weg terug naar huis te weten, maar dwalen steeds verder van de kaart af. We genieten daardoor nog wel van het straatbeeld, overal dansende of etende mensen of mensen die gewoon op straat zitten en het straatbeeld aan zich voorbij laten gaan. De temperatuur blijft goed, het koelt nauwelijks af. Uiteindelijk worden we door een vriendelijke oude Chinees op de juiste bus naar huis gezet. We doen nog een boodschapje, want winkels sluiten ook bijna niet en dan is voor ons de dag vol!