Op weg naar Gulan Yu - Reisverslag uit Gulang Yu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu Op weg naar Gulan Yu - Reisverslag uit Gulang Yu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

Op weg naar Gulan Yu

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

16 Mei 2015 | China, Gulang Yu

Vandaag verlaten wij ons superhotel om door te reizen naar een eiland voor de grote stad Xiamen. Na ons ontbijt hebben we nog tijd voor een korte wandeling. We lopen naar een waterval in de buurt van ons hotel. Het is wel weer trappen klimmen en dan merken we dat de wandeling van gisteren ons in de benen is gaan zitten! Om 12 uur checken we uit en pakken we de bus naar het transferbusstation om daar de aansluiting naar het vliegveld te zoeken. Er blijkt pas om 14 uur een bus te gaan en we vliegen 15.50 uur, geen optie dus, dat wordt een taxi. De rit duurt een uur en zo nu en dan hebben we het idee dat de chauffeur de weg niet weet, maar we zijn uiteindelijk ruimschoots op tijd op het vliegveld. De vlucht duurt iets meer dan een uur. Naast Ben zit een jonge Chinees, die heel goed Engels spreekt. Ben had het dus heel gezellig en ik kon lekker mijn boek lezen. Als we uit het vliegtuig stappen slaat de warmte op ons, minstens 30 graden en een hoge luchtvochtigheid, zijn we niet meer gewend! De Chinees had aangeboden met ons mee naar de Ferry te gaan voor de overtocht van 5 minuten naar het eiland, zelf woonde hij daar toch in de buurt. Lekker makkelijk dus. De rit duurt ongeveer een half uur, ditmaal met een Engelse taxi! hij wijst ons vervolgens waar we kaartjes voor de ferry moeten kopen en geeft ons zijn telefoonnummer voor als we ergens problemen hebben. Relaxte manier van reizen dit keer. Niks zelf uitzoeken of vragen. Op het eiland aangekomen raadplegen we de plattegrond en ons hostel zit precies aan de andere kant van waar we aangekomen waren. Het is een autovrij eilandje, dus ook geen bussen, dat wordt dus lopen met volle bepakking en in die hitte. We hebben het diverse keren moeten vragen en we waren zo bezweet dat we er erg veel moeite mee hadden. Bij de laatste keer vragen troffen we een jong stel die ons eerst helemaal de andere kant op wilde sturen. Andere uitspraak betekent in China vaak heel wat anders dan je bedoelt. Maar omdat wij zeker wisten dat dat niet juist was, hebben ze voor ons naar het hostel gebeld en toen bleek dat we er al voorbij waren! Hadden we nog wel 20x langs kunnen lopen want aan de weg was niks van het hostel zichtbaar. Wel een puntje voor onze review t.b.v. andere gasten. Ons hostel geeft een soort glamping gevoel/blokhut idee, slapen op de grond en uitzicht op de 'tuin' die die naam niet verdient. Wel grappig allemaal en een contrast met de nacht ervoor.
Daarna moesten we nog op pad om te eten, loop je door donkere straatjes en sta je opeens in een bruisend centrum met weet ik hoeveel Chinese toeristen. Niet verwacht eigenlijk. Het eiland is m.n. voor toeristen. Er staan veel koloniale huizen die niet gerenoveerd zijn en er is strand, hetgeen ook niet veel in China te vinden is. We kiezen deze avond voor lekker makkelijk: Mac Donalds, altijd goed. Daarna lopend we rustig terug, zo nu en dan weer zoekend naar de weg. Bij thuiskomst drinken we nog wat met de eigenaresse en een Poolse gast. Heel gezellig. Daarna bedtijd, slapen op een dun matrasje op de grond...

• 17 Mei 2015 - 18:52

Inka:

Wat een ervaringen. En dat in die warmte.. goed dat jullie gecheckt hebben waar het hostel is.. als je nog 20 keer in de rondte was gelopen hadden jullie het afgelegd. Hopelijk hebben jullie alitijd voldoende water bij je.. je blijft dit aanslepen denk ik. Veel plezier nog jullie laatste week!

• 19 Mei 2015 - 22:48

Lida Oerlemans:

Vandaag heb ik jou, Ben, opgezocht via google. "Zoekvraag: Ben de Kraker in China". Ik hoef niet te weten waar je zit. Zelfs niet in het oh zo grote China. Ik ben 17 mei terg gaan lezen tot jullie dag van vertrek. Op mijn gemak heb ik alle verslagen en foto s gelezen en bekeken. Het was weer een mooie en bijzondere reis en jullie hebben weer genoeg ervaringen om weer een jaar mee verder te kunnen. Hier weinig bijzonders hoewel, als ik alles zo lees, is hier wonen met alle luxe die wij hebben bijzonder op zich. Geniet nog van jullie laatste dagen en daarna een goede reis terug. Groetjes Lida