Heerlijke dag! - Reisverslag uit Gulang Yu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu Heerlijke dag! - Reisverslag uit Gulang Yu, China van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

Heerlijke dag!

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

17 Mei 2015 | China, Gulang Yu

Vanmorgen werden we wakker na een nacht die niet helemaal zonder problemen verlopen was. Erg warm in de kamer en toch wel wennen zo'n bed op de grond. Ben speelt even 'wasvrouw' en als we ons ontbijt op eigen terras geserveerd krijgen hangt de was al te drogen in de zon. Het ontbijt was niet helemaal naar onze maatstaven, porridge (rijst in water gekookt) is niet helemaal onze smaak, maar de rest was goed. Gebakken ei en schijven tomaat, stukjes zuur en sinaasappel: er gaan dagen voorbij dat we dat niet 's morgens vroeg met stokjes eten. Gelukkig hebben we nog wat brood en jam, dus het was helemaal prima. Al snel begon het toch iets te regenen en mocht onze was in de droogmachine! Nooit zoiets gezien, maar ook daarin zijn de Chinezen inventief! Het was een soort hangkast voor op een camping, waar een soort föhn in geplaatst wordt. Het idee van een ouderwetse droogkap. Daarna was het theetijd. We waren inmiddels nog de enige gasten en werden uitgenodigd voor de 'theeceremonie'. Gezellig en lekker. Toen het weer droog was zijn we op pad gegaan. We wilden naar het strand en lekker flaneren langs de boulevard, even niks bijzonders en gewoon genieten van het mooie weer. China heeft niet veel strand, dus nu het er was wilden we er naar toe. Chinezen zwemmen niet vaak, maar ook hier spelen de kinderen wel met emmers en schepjes en maken de volwassenen voornamelijk foto's/selfies. Ook wij moesten er weer aan geloven... Met deze en gene op de foto. Nog steeds zo raar ... Wij zouden het niet in ons hoofd halen om in Amsterdam aan een Chinees te vragen of wij met 'm op de foto mochten, maar hier gebeurt dat wel. Wat we ook veel gezien hebben vandaag is het maken van trouwreportages. Bruidsparen laten zich uitgebreid fotograferen, verkleden zich een aantal x per dag. Kleding wordt gehuurd, past vaak niet en ziet er smoezelig uit en bruid en bruidegom zijn vaak helemaal niet op elkaar afgestemd. Er is een fotograaf bij aanwezig, iemand voor de kleding en make-up en er gaat een koffer vol materialen mee, tot het kunst-bruidsboeket toe. We hebben vandaag wel 20 paartjes gezien en hebben dat lekker zitten bekijken. Op sommige fotolocaties staan de bruidsparen in de rij om gefotografeerd te worden. Het is zo totaal anders dan in Nederland waar je op je mooiste dag toch je eigen mooiste jurk en pak aan wil!
We hebben een heerlijke dag gehad, warm en rustig. Nu konden we ook niet veel anders, want spierpijn is op de 2e dag toch altijd het ergst?! En ook dit eiland heeft veel trappertjes en vals plat. Einde van de middag toch nog een - niet verkoelende - regenbui gevallen, maar toen zaten wij weer even op ons eigen terrasje bij het hostel. Daarna opnieuw op pad voor een hap eten en een laatste wandeling naar het centrum. Daar was het nu een stuk rustiger dan gisteren, Gulan Yu is dus echt een toeristisch eiland voor de weekenden. Morgen gaan wij ook weer verder, met de ferry naar de overkant, voor onze voorlaatste stop in Xiamen.