Naar Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu Naar Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

Naar Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

20 Mei 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Vandaag staan we om 7 uur naast ons bed, snel ontbijten en om 8 uur met een taxi naar het vliegveld. Onze vlucht gaat om 10.10 uur. Half 9 zijn we al op het vliegveld, ruim op tijd dus. We gaan zitten tegenover de incheckbalies, waar op dat moment nog weinig gebeurt. Uiteindelijk komt er leven in de brouwerij, gebeurt wel vaker pas vrij kort voor vertrek, zodat het uiteindelijk hurriën wordt om de kist op tijd te laten vertrekken. Maar nu krijgen we te horen dat we ergens anders hadden moeten inchecken (vlucht met een andere luchtvaartmaatschappij, ook om 10.10 uur naar Hong Kong) en dat we nu te laat zijn. De vlucht is al gesloten...
Het is opeens allemaal erg onduidelijk, we snappen er niks van. We hebben best wat reiservaring, dacht ik zo, maar we hebben dus niet op het vluchtnummer gelet, maar alleen op de tijd. We balen verschrikkelijk en snappen ook niet dat er geen last call voor ons geweest is, maar dat zal wel komen omdat onze namen te moeilijk zijn voor die Chinezen. Alles is opeens vrij onduidelijk, we moeten ergens heen om onze vlucht om te laten boeken, maar waar ... we worden van het kastje naar de muur gestuurd en ons in het Engels te woord staan op een internationale luchthaven blijft moeilijk, daar gaan we weer. Het is dat Ben aardig Chinees spreekt, maar de onmacht die je voelt als niemand Engels spreekt of de moeite wil nemen om het te proberen. Ik heb er flink de balen van: het is echt de laatste keer dat ik naar China ga. Ik snap het ook niet waarom het toeristen zo moeilijk gemaakt wordt. Westerse internetsites zijn geblokkeerd; free wifi is meestal niet beschikbaar voor niet-Chinese telefoonnummers. Als toerist brengen we toch heel wat geld in het laadje van de Chinese staatskas lijkt me, waarom wordt alles dan zo moeilijk gemaakt? Uiteindelijk worden we gratis omgeboekt naar een vlucht om 18.05 uur. We informeren naar de bagage-opslag (left luggage), maar ook dat is moeilijk uit te leggen. Uiteindelijk lukt het wel en nemen we de shuttlebus terug naar het centrum van Xiamen, we moeten ons nog een paar uur vermaken. We gaan dus ons laatste Chinese geld opmaken aan souvenirs. We lopen ook een poosje over de vis-/vlees- en groentemarkt; de Partij voor de Dieren zou hier nog veel winst te behalen hebben! Om 14 uur gaat het flink regenen en nemen we de shuttlebus vast terug naar het vliegveld en brengen de middag daar verder door. Kunnen we onze vlucht tenminste niet missen vanwege de avondspits!
Uiteindelijk heeft het vliegtuig nog 3 uur vertraging en komen we net voor middernacht aan in Hong Kong. We hebben daar hetzelfde hotel als vorig jaar geboekt, dus we weten redelijk de weg en laten ons het laatste stukje door een taxi brengen. Al met als is dit een van onze mindere dagen van de vakantie.