De 10-duizend Boeddha's tempel - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu De 10-duizend Boeddha's tempel - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Else en Ben Kraker - WaarBenJij.nu

De 10-duizend Boeddha's tempel

Blijf op de hoogte en volg Else en Ben

24 Mei 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Vandaag is onze laatste dag. Het is redelijk weer, warm, maar er worden wel showers verwacht. Paraplu mee dus voor onze laatste rit naar de 10-duizend boeddha's tempel. Op het metro-overzicht vinden we precies hoe we moeten reizen en op het laatste station wijst een behulpzame metromedewerker hoe we verder moeten lopen. Heerlijk toch dat ze in Hong Kong wel Engels spreken. Het maakt het leven een stuk gemakkelijker! In reviews wordt het tempelcomplex als grappig of kitch beschreven, wij laten het op ons afkomen! Naast de tempel is een heel complex waar urnen-muren zijn. Ben probeert de naamplaatjes te ontcijferen op geboorte- en sterfdata, goede oefening voor zijn Chinees.
Daarna gaan we naar de echte zoveel duizend Boeddha tempel en inderdaad het is wat kitsch, maar wij vinden het eigenlijk wel leuk. Tientallen gouden Boeddha's staan langs de trap omhoog opgesteld, overal staan waarschuwingen om geen apen te voederen, die kunnen we dus ook nog tegenkomen. Uiteindelijk is het een hele klim naar boven. Daar staat een tempel, met ontelbare Boeddha's. Foto's maken mag niet, maar dat doen we natuurlijk toch! Uiteindelijk kunnen we nog verder naar boven, al met al een hele klim, maar we vermaken ons prima. Als we alles gezien hebben lopen we naar beneden en het weer slaat inderdaad wat om, er komt hoe dan ook regen aan. We vliegen pas 's avonds laat, dus we hebben nog wat uren over. We komen langs de Ikea en besluiten een kijkje binnen te gaan nemen. Maar, deze Ikea is idem aan alle andere; gewoon de gebruikelijke Zweedse produkten. Niet erg spannend dus, dat kunnen we in Utrecht ook wel zien. Terwijl we naar de metro lopen wordt het steeds donkerder en als we net onder de overkapping van het station zijn breekt de hel los. Windvlagen, regen, onweer, verschrikkelijk. Tentjes die daar opgesteld staan om gratis produkten uit te delen (koffie, cola, lollies) vliegen door de lucht en er is opeens paniek en de straten staan wederom blank. We nemen de metro terug naar het centrum en gaan even naar ons hotel om droog te worden en koffie te drinken. Daarna gaan we voor de laatste keer uit eten, Chinees dit keer :), en rond 19.30 uur nemen we de shuttlebus naar het vliegveld. Onze vakantie loopt nu echt ten einde. Het is ook goed zo, we zijn verzadigd en willen onze dochters wel weer even zien. Onze vlucht vertrekt iets later dan gepland, maar volgens de piloot zal deze tijd gedurende de vlucht weer ingehaald worden. Bijzonder detail: na 33 jaar en 2 maanden zal dit de laatste vlucht voor deze piloot zijn. Hij heeft 2 co's aan boord, zo vertelde hij, waarvan 1 de landing gaat doen, best wel spannend na alle vluchtverhalen van het laatste jaar .... Het is een vlucht van 13 uur naar Zürich, waar we over zullen stappen naar Amsterdam.
Onze reis zit erop, de piloot moet het werk verder doen, het valt wel tegen, omdat de plaats die je toegewezen krijgt best krap is, maar het is niet anders. De royale eerste klas plaatsen zijn echt ver boven ons budget!